Головна Фотоальбом Карта сайту

Меню


Нові надходження


Інновації ІННОВАЦІЇ
М.Т.Пашута, О.М.Шкільнюк

ФОРМУВАННЯ ТА КАЛЬКУЛЮВАННЯ СОБІВАРТОСТІ ПРОДУКЦІЇ ФОРМУВАННЯ ТА КАЛЬКУЛЮВАННЯ СОБІВАРТОСТІ ПРОДУКЦІЇ
В.Н. Зоріна, Г.В. Сеніна

Психологія творчості Психологія творчості
В.А. Роменець

Юридична етика Юридична етика
Г.В.Гребеньков, Д.П. Фіолевський


 


Наші бібліотеки -> Бібліотека в зеркалі преси


 

Що читають наші діти і чому вони читають мало?

 

Яку роль відіграє читання в житті юного покоління? Це питання хвилює не тільки бібліотекарів, а й батьків, освітян та інші зацікавлені соціальні інституції, які з тривогою говорять про те, що діти дедалі менше читають. В Україні набирає темпів процес під назвою "криза читання". Дитяче читання — явище непросте. Це не тільки засіб отримання необхідної інформації, ай середовище спілкування, самопізнання, збагачення знаннями про життя різних людей. Та, як не сумно це констатувати, відсоток "читаючих" дітей зменшується з дня у день. Адже зараз здобути потрібну інформацію можна значно легшими способами; ввімкнувши телевізор або поблукавши сторінками Інтернету. Не виключено, Що сучасні діти мають усі шанси стати комп'ютерними геніями, та той позитив, який може дати лише книга, вони поступово втрачають. Тож яка ситуація з дитячим читанням сьогодні, зокрема, у Тернополі? Про це "Місто" веде розмову із заступником директора по роботі з дітьми Тернопільської міської ЦБС Надією Антонівною Швець.

 

«Не те» і «не так»

— Надіє Антонівно! Останніми роками виник і розвивається міф про те, що діти перестали читати. Так це чи ні? Що читають сучасні діти? Якщо не читають то чому?

 

— Сьогодні нам особливо важливо знати реальну картину дитячого читання, картину, яка б ґрунтувалася не лише на емоціях та власному досвіді, але й мала б під собою реальну наукову основу. Бібліотекарі — ті, хто особливо стурбовані проблемами дитячого читання, — впродовж останнього десятиліття не отримували інформації про те, як змінюється дитина-читач, як проходить зміна моделі читання, як формується репертуар дитячої книги, як поповнюються фонди бібліотек тощо. Не маючи жодних даних від соціологів, бібліотекарі самостійно вивчали і вивчають дитяче читання в контексті бібліотечного обслуговування.

Сьогодні юний читач — якісно новий тип читача з новою моделлю читання. На початку XXI століття діти дійсно читають "не те" і "не так", як попередні покоління. Однак вони, безумовно, читають. Слід зважити на те, що зараз інтенсивно йде процес зміни читацьких уподобань юних. Діти читають, але інакше, ніж раніше, а також не завжди ті твори, які любили їхні батьки.

Як правило, більша частина тих, хто любить читати — дошкільнята та діти молодшого шкільного віку. Та, на жаль, сьогодні помітна тенденція повільного входження дитини-дошкільника у книжкову культуру, а також зниження інтересу до читання деяких груп молодших школярів і підлітків.

— Беручи до уваги конкретно ваш заклад, що можна сказати про активність читачів, що найбільше читають дітки, якого віку?

—   Різниця спостерігається навіть між читанням дівчаток і хлопчиків! Чим старшою стає дитина, тим менше часу відводить вона на читання, і її читання стає більш "діловим", ніж "вільним". Як свідчать соціологічні дослідження, читання у структурі дозвілля перемістилося на 4-6 місця. Дітям все важче сконцентрувати увагу на великому за розміром тексті, особливо — повістях і романах. Сьогодні, на превеликий жаль, можна зробити висновки, що учні не прагнуть охопити тему цілком, подивитись на неї під різними кутами зору, прочитати щось додатково. "Модно" стало читати ті жанри, які найбільш популярні на телебаченні — детективи, трилери, фентезі, кіноромани.

Електронна культура сприймається як конкурент друкованому слову. Однак книга не зникне і читання також, принаймні ми, дорослі, і не лише ті, хто має відношення до бібліотек, повинні намагатись запобігти цьому. Хоча саме дитяча бібліотека прищеплює дитині навички грамотного читання і безперервної самоосвіти.

 

Бібліотека сімейного читання

 

— Що, на вашу думку, впливає на бажання дітей читати чи, навпаки, на небажання читати? Адже все частіше йдеться про тривожний симптом — діти не люблять читати...

— На читання сьогодні впливають економічні фактори, технічний рівень розвитку суспільства, стан видавничої справи, книжкової торгівлі, бібліотечної справи, рівень освіти читачів — дітей, наявність у них вільного часу. Сьогодні бібліотека зі своїми фондами є своєрідною моделлю книжкової культури дитинства.

Різного   роду   дослідження спонукали бібліотекарів звернути більше уваги на залучення батьків до бібліотек та на проведення роботи щодо повернення традицій сімейного читання. Адже прищепити любов до читання можна лише в сім'ї, знаючи свою дитину, прислухаючись до її побажань та смаку.

Тож, з огляду на це, Центральна дитяча бібліотека Тернополя визначила своїм пріоритетним напрямком роботи родинне виховання і стала бібліотекою сімейного читання. Працівники книгозбірні намагаються організувати читання всіх членів родини, сприяти взаєморозумінню різних поколінь, допомагати їх читацькому розвитку.

— Тобто проводяться якісь заходи, покликані зацікавити не лише діток до читання, а й заохотити їхніх батьків заохочувати дітей?

— Вже третій рік поспіль бібліотека реалізує в життя міні-програму "Навчимо дітей читати", яка - покликана повернути втрачену традицію сімейних читань. Девізом програми є слова "Книгу — в сім'ю, сім'ю — в бібліотеку!". Реалізується вона за трьома підпроектами: "Академія Домашнього читання"; "Сім'я крокує в перший клас"; "Сімейний вікенд" — система заходів з організації сімейного дозвілля у бібліотеці.

З цією метою на відділі обслуговування молодших школярів створено сектор сімейного читання.

У бібліотеці створено інформаційний куточок для батьків, де можна ознайомитися з новинками літератури, з новими .періодичними виданнями для дітей а також отримати консультативну допомогу з проблемних питань виховання.

3 метою сімейного дозвілля проводяться: години оповідування "Казкотерапія для великих та маленьких"; творчі сімейні ігри "Чи уважні ви читачі?"; "Ігри, які допомагають читати"; ігри - подорожі "Що читали наші бабусі, матусі і що читаємо ми"; свято книги "Свято в Читай-місті".

Протягом літніх канікул у бібліотеці  проходить  с серія спільних дитячих та батьківських робіт "Світ сімейних захоплень."

За сприяння вчителів молодших класів мікрорайону "Дружба" та активної участі читачки бібліотеки, відмінника культосвітньої роботи Галини Федорівни Борщ з 2005 року при бібліотеці діє клуб сімейного читання "Родинна світлиця" для дошкільнят, учнів 1-4 класів та їхніх батьків. Засідання клубу проводяться щомісячно і мають різноплановий характер.

У "Родинній світлиці" проходять зустрічі з талановитими поетами та митцями Тернопільщини, а саме: лауреатами обласної премії ім. Іванни Блажкевич тернопільською поетесою Мартою Чопик, вірші для дітей якої відомі по всій Україні, тернопільською поетесою, самобутньою майстринею Зоєю Кульчицькою, тернопільською поетесою, бардом Богданою Дурдою та ін..

Працює бібліотека і за іншими напрямками, впроваджуючи в життя все нові форми бібліотечної роботи: брейн-ринги, книго-дебати, бенефіси книжок, різноманітні інтелектуальні конкурси. Щорічно проходить у бібліотеці благодійна акція "Подаруй бібліотеці книгу". Благодійниками у 2007 році було подаровано бібліотеці понад 530 книг.

«Найкращі читачі України - 2008»

 

— До речі, питання спонсорства подібних заходів та самої бібліотеки — наскільки гостре воно сьогодні? Чи не занепадає меценатство у цій галузі?

— За останні два роки бібліотека значно поповнила фонд літературою підвищеного попиту (в основному — за державні кошти, а також платні послуги та спонсорську допомогу).

За сприяння міської ради, управління культури та туризму в ЦДБ вже понад чотири роки працює комп'ютерний центр, з минулого року бібліотеку підключено до глобальної мережі Інтернет з метою забезпечення культурних та освітніх потреб користувачів бібліотеки та на допомогу безперервній дистанційній освіті.

З 21 січня по 6 березня 2008 року на місцевому рівні проходили І та II етапи IV всеукраїнського конкурсу "Найкращий читачу України-2008" для учнів 6-7 класів, який проводився з метою заохочення дітей до читання. Переможці II етапу конкурсу отримають почесні грамоти та книжки від видавництв — партнерів конкурсу.

Переможці III етапу конкурсу стали Тарас Бідованець (ЗОШ №16), Наталя Вегера (ЗОШ № 21), Віталій Врублевський (ЗОШ №4) і отримали титул "Найкращий читач України-2008" та головний приз — подорож до Львова на фестиваль дитячого читання "Книгоманія".

Маємо надію, що незабаром дитячі бібліотеки, за підтримки держави і громадськості, будуть розвиватися як інститути вивчення психології дитячого читання і будуть необхідні сучасному суспільству, а дитяча бібліотека неодмінно стане в житті і в розвитку кожної дитини унікальним соціальним інститутом дитячого життя.

 

 

 

.

 



 


 

Copyright CBS © 2008
Сайт розроблено Тернопільською Центральною міською бібліотекою
Всі права захищені